Pracownia, studio językowe, czy może laboratorium…

2021-07-06
Pracownia, studio językowe, czy może laboratorium…

Rozwiązanie występuje na rynku pod kilkoma nazwami ale dziś słów kilka nie tylko o skutecznej nauce języków obcych, ale również zaletach wykorzystania pracowni językowej podczas innych zajęć lekcyjnych. 

Czym właściwie jest pracownia językowa? Często, jest to po prostu określenie sali lekcyjnej dedykowanej do nauki języków obcych. W takiej klasie wiszą zdjęcia, plakaty, mapy, które dodatkowo wizualizują uczestnikom zajęć przeznaczenie miejsca w którym się znajdują. Jednak dopiero wyposażenie klasy w urządzenia techniczne, które ułatwiają naukę języków (o tym jak ułatwiają i czy rzeczywiście ułatwiają będzie za chwilę) zmienia ją w profesjonalne narzędzie, które sprawny nauczyciel jest w stanie wykorzystać, dla szybszej i skutecznej nauki.

 

Czym różni się tak przygotowana klasa od innych, typowych sal lekcyjnych?

Pierwsze co rzuca się w oczy, to rozmieszczenie mebli – najczęściej wszystkie biurka są połączone ze sobą i tworzą układ w kształcie litery U. Najwygodniejsze są biurka proste, ale część szkół z różnych względów wybiera meble z blatami w kształcie zębów rekina. Ten typ mebli wymusza kierunek kierowania wzroku przez uczniów, a same blaty mają mniejszą powierzchnię roboczą. Jednak część szkół wybiera to rozwiązanie, ponieważ ciągle pokutuje tradycyjne przekonanie, że w tym układzie nauczyciele mają lepszy kontakt wzrokowy z uczniami. Blaty w kształcie zębów rekina wymuszą na uczniach pozycję, która przypomina tradycyjny układ ławek w klasie. Jednak przy pracy ze słuchawkami, ciągły kontakt wzrokowy z nauczycielem nie ma tak dużego znaczenia jak dowolna, sterowana przez prowadzącego komunikacja z pozostałymi osobami w klasie.

Trzeba jednak pamiętać, że meble, sposób ich łączenia i kształt blatów dopiero w połączeniu z jednostką centralną systemu, specjalistycznym oprogramowaniem i słuchawkami stanowią kompletne rozwiązanie, które pozwala na dopasować tryb pracy nauczyciela do potrzeb i możliwości słuchaczy. Zwykle w podczas zajęć spotykają się osoby o różnym stopniu zaawansowania i nauczyciel bywa zmuszony do dostosowania poziomu do konkretnej grupy uczniów. Na takim sposobie prowadzenia zajęć najczęściej tracą pozostali uczniowie. Ci słabsi nie są w stanie „podgonić” za materiałem, a bardziej zaawansowani najczęściej się nudzą. Pracownia językowa to narzędzie, które pozwala rozwiązać ten problem. Możemy podzielić uczniów na grupy lub pary zależnie od poziomu, jaki prezentują i prowadzenie zajęć jednocześnie na kilku poziomach.

 

Czy to rozwiązanie tylko dla większych szkół?

Dyrektorzy mniejszych placówek, gdy tylko dowiadują się, że sprzętowa pracownia językowa oznacza inny układ mebli często rezygnują z tego rozwiązania. Boją się, że przy ograniczonej liczbie pomieszczeń zmiana układu mebli oznaczać będzie mniejszą funkcjonalność. Nie jest zgodnie z prawdą, a dołączone oprogramowanie do zarządzania klasą (możliwość pracy indywidualnej, w grupach, parach etc.) pozwala na łatwe przeprowadzenie prawie każdej lekcji. Prawie, bo zajęcia sportowe mogą się jednak nie udać… Inne zalety, to np. możliwość sprawdzenia wiedzy ucznia, bez konieczności wzywania go do tablicy. Możliwa jest również praca w dowolnych grupach bez konieczności zmiany miejsc. Właśnie, ta ostatnia zaleta – czyli możliwość przyporządkowania uczniów do konkretnych miejsc i zachowanie możliwości dowolnego tworzenia grup i możliwość niezakłóconej pracy może okazać się trudną do przecenienia zaletą w czasach zagrożenia epidemicznego. Gdy dodamy, do tego, że szkoła może wybrać meble z przegrodami prywatyzującymi, otrzymujemy rozwiązanie, które z ułatwia zachowanie dystansu społecznego i jednocześnie nie zaburza swobody komunikacji na linii uczeń-uczeń i uczeń-nauczyciel. Oprócz łatwych do utrzymania w czystości słuchawek, które stanowią  integralną część wyposażenia pracowni możliwa jest opcja, która pozwala na używanie przez uczniów i nauczyciela ich prywatnych słuchawek – komputerowych lub wejściem typu COMBO.

Większość rozwiązań dedykowanych do nauki języków obcych doskonale sprawdza się w przypadku innych przedmiotów. Możliwość niezakłóconej pracy w dowolnych grupach. Tryb podsłuchu pracy przez nauczyciela, tryb pracy indywidualnej w formie konsultacji, to możliwość pracy z uczniem wybitnie zdolnym, jak i tym, który wymaga szczególnego wsparcia, daje znacznie większe możliwości w ramach niemal wszystkich przedmiotów nauczania.

Te rozwiązania poszerzają spektrum możliwości podczas prowadzenia zajęć. Ułatwiają zarządzanie klasą i zachowanie kontroli nad przebiegiem zajęć. Sala lekcyjna wyposażona w pracownię językową typu MPJ6 to również doskonałe miejsce do przeprowadzania wszelkiego typu testów i sprawdzianów. Może również być wykorzystywana do spotkań np. z gośćmi z zagranicznej gminy partnerskiej, ponieważ jest wyposażona w stanowisko dla tłumacza symultanicznego.

Polecane

Multimedialna Pracownia Językowa MPJ6

Multimedialna Pracownia Językowa MPJ6

67 995,00 zł brutto/1szt.
pixel